Η βαρβαρότητα ως το «τελετουργικό του πολιτισμού»: ο Αdorno για τον ναζισμό

Φωτεινή Βάκη
τχ. 122-123, σ. 130-134

Τα δίπολα στην ιστορία της φιλοσοφίας, όπως παλαιό/νέο, Μεσαίωνας/νεωτερικότητα, βαρβαρότητα/πολιτισμός, με τον δεύτερο όρο να υπερτερεί αξιολογικά έναντι του πρώτου, είναι σημεία ιδεολογικών χρήσεων και καταχρήσεων αλλά και πολεμικών αντιπαραθέσεων των ιδεών. Η αξιολογική φόρτιση σημαινόμενων, όπως «νέο» και «πολιτισμός», που εντείνει η αντιπαράθεσή τους στα ριζικά έτερα τους, όπως «σκοτεινοί χρόνοι» και βαρβαρότητα ανα-νοηματοδότησε τον χρόνο της ιστορίας, αποδίδοντάς του προθέσεις, σκοπούς και μεγαλεπήβολα σχέδια.

Τα αντιθετικά ζεύγη «σκότος/Διαφωτισμός» και «βαρβαρότητα/πολιτισμός» γέννησαν τις γραμμικές θεωρίες προόδου και την περιοδολόγηση της ιστορίας σε στάδια, καθένα από τα οποία αξιολογείται ως ανώτερο από τα προηγούμενα. Για τον σκωτικό Διαφωτισμό, η αναγκαία μετάβαση από τα επονομαζόμενα «ακατέργαστα» στάδια του ανθρώπινου είδους στα οποία πρωταγωνιστούν οι βάρβαροι, τα άτακτα παιδιά της ιστορίας της ανθρωπότητας, ανυπότακτα, πολεμοχαρή και ελεύθερα από ιδιοκτησία, στα συναλλακτικά ήθη της κοινωνίας του εμπορίου περιβεβλημένης με το φωτοστέφανο της «ευπρέπειας», των «καλών τρόπων», της εκλέπτυνσης και του εξευγενισμού των ηθών, υπαγορεύεται από το πολιτικό αίτημα του εκσυγχρονισμού της Σκωτίας που επιτάσσει την δια παντός αποβολή των βάρβαρων Highlander (Χαϊλάντερ) στη χωματερή του παρελθόντος ή στην καλύτερη περίπτωση στην επικράτεια της μυθοπλασίας και του φολκλόρ.

Ακόμη και ο Rousseau (Ρουσώ), ο κατεξοχήν υμνητής του ευγενούς αγρίου του οποίου το εγκώμιο πλέκει στον Λόγο περί της καταγωγής και των θεμελίων της ανισότητας ανάμεσα στους ανθρώπους, θεωρώντας τον ανώτερο από τον κοινωνικό άνθρωπο, εφόσον ο πρώτος «αποπνέει σχόλη και ελευθερία» ενώ ο δεύτερος εργάζεται ως τον θάνατό του ή «απαρνιέται τη ζωή για να κερδίσει την αθανασία», αξιώνει στο Κοινωνικό Συμβόλαιο τη μετάλλαξή του στο ηθικό πρόσωπο του πολίτη.

Η Φωτεινή Βάκη διδάσκει φιλοσοφία στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

 

Tags  

Δείτε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

IΔPYTHΣ Σταμάτης Χρυσολούρης

EKΔOTEΣ Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου

ΣYNTAKTIKH EΠITPOΠH Έφη Αβδελά, Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Νικόλας Βαγδούτης, Θανάσης Βαλαβανίδης, Οντέτ Βαρών Βασάρ, Λίνα Βεντούρα, Κώστας Βλασόπουλος, Κώστας Γαβρόγλου, Γιώργος Γιαννακόπουλος, Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Έλλη Δρούλια, Χάρης Εξερτζόγλου, Ελευθερία Ζέη, Όλγα Θεμελή, Βίκυ Ιακώβου, Γιώργος Ιωαννίδης, Γιώργος Καραβοκύρης, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Λούση Κιουσοπούλου, Ηλίας Κούβελας, Μάκης Κουζέλης, Νίκος Κουραχάνης, Δημήτρης Κυρτάτας, Σαράντης Λώλος, Γιώργος Μαλάμης, Αχιλλέας Μητσός, Αλεξάνδρα Μπακαλάκη, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Λάμπρος Μπαλτσιώτης, Ρίκα Μπενβενίστε, Βαγγέλης Μπιτσώρης, Στρατής Μπουρνάζος, Ανδρέας Πανταζόπουλος, Κατερίνα Ροζάκου, Άκης Παπαταξιάρχης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Ειρήνη Σκαλιώρα, Αθηνά Σκουλαρίκη, Γιάννης Σταυρακάκης, Κώστας Τσιαμπάος, Σάββας Τσιλένης, Δημήτρης Χριστόπουλος, Κώστας Χριστόπουλος, Θωμάς Ψήμμας.

ΓPAMMATEIA ΣYNTAΞHΣ Γρηγόρης Ανανιάδης, Βίκυ Ιακώβου, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Γιώργος Μαλάμης, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Σάββας Τσιλένης

KAΛΛITEXNIKH EΠIMEΛEIA Βουβούλα Σκούρα

ΔIEYΘYNTHΣ EKΔOΣHΣ Γιώργος Γουλάκος

ΔIOPΘΩΣH KEIMENΩN Αναστασία Λαμπροπούλου

HΛEKTPONIKH ΣEΛIΔOΠOIHΣH-ΦIΛMΣ Eκδόσεις νήσος, Σαρρή 14, 105 53 Αθήνα, τηλ.: 210.3250058

EKTYΠΩΣH Kωστόπουλος Γιώργος, Aκομινάτου 67-69, τηλ.: 210.8813.241

BIBΛIOΔEΣIA Βασ. & Ζαχ. Μπετσώρη O.Ε., Στ. Γονατά 13A, τηλ.: 210.5743.783

ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Εισάγετε το email σας για να ενημερώνεστε για τα νέα άρθρα