Ο Φαμπρ, η αϋπνία και τα νυχτολόγια

Μαργαρίτα Μπονάτσου

τχ. 134-135

Το Νυχτολόγιο, 1978-1984 του Γιαν Φαμπρ είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες και απαιτητικές δουλειές που έχω κάνει. Ξεκίνησα τη μετάφραση, όταν ο συγγραφέας της είχε γίνει πρόσωπο της καθημερινότητάς μας, τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου 2016. Δεν θέλω να ξύσω πληγές, νομίζω όμως ότι την περίοδο εκείνη ο Ξένιος Ζευς απουσίαζε από τη χώρα.

Να σας δώσω αρχικά μερικές βασικές πληροφορίες: το Νυχτολόγιο, 1978-1984 είναι το πρώτο από μια σειρά ημερολογίων που φθάνουν μέχρι το 2005. Ο συγγραφέας τους επωφελείται από τις ώρες της αϋπνίας, που συνήθως ακολουθούσαν φρενήρεις ημέρες, από τις ώρες της νύχτας δηλαδή –εξού και Νυχτολόγιο– για να βάλει τις σκέψεις του στο χαρτί. Καταγράφει:

«Παρίσι, 2 Νοεμβρίου 1983

Πρέπει να γράφω στο νυχτερινό μου ημερολόγιο!

Έτσι κρυώνει το κρανίο μου και μπαίνει το μυαλό μου στη θέση του.

Εδώ μπορώ να γράψω τις σκέψεις που δεν θα τολμούσα να πω δυνατά».

 

Όταν το άρχισε (η πρώτη εγγραφή είναι στις 13 Φεβρουαρίου 1978), ο Φαμπρ ήταν μόλις 19 χρόνων! Έτσι, το βιβλίο μάς δίνει την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τα πρώτα βήματα ενός καθαρόαιμου, ιδιοσυγκρασιακού, εκκεντρικού, δαιμονιακού, μοναδικού παν-καλλιτέχνη, που δεν νομίζω ότι μπορεί να κατηγοριοποιηθεί. Με τα κείμενα αυτά συνοδεύει τις –ήδη από τότε– πολλαπλές καλλιτεχνικές του δραστηριότητες.

Η γραφή του είναι λιτή, ωμή, πυκνή, κοφτή, σχεδόν ρυθμική και οι εγγραφές σύντομες, συχνά μία μόνο πρόταση. Σίγουρα είναι ένα βιβλίο για μυημένους, γιατί, αν και τόσο νέος, ο συγγραφέας ήταν βαθύς γνώστης της ιστορίας της τέχνης και οξυδερκής σχολιαστής τάσεων και έργων, θεατρικών και εικαστικών. Το Νυχτολόγιο είναι πολύτιμο ως καταγραφή τόσο της προσωπικής πορείας και εξέλιξης του Φαμπρ, όσο και της κατάστασης της τέχνης στα τέλη της δεκαετίας του ’70-αρχές της δεκαετίας του ’80, στο Βέλγιο και στην Ευρώπη, αλλά κυρίως στην Αμερική. Ο Φαμπρ εικονογραφεί πολύ ζωντανά την καλλιτεχνική σκηνή της εποχής, μεταξύ άλλων, μέσα από καμέο εμφανίσεις του Γιόζεφ Μπόις, του Άντυ Γουόρχολ, της Μαρίνα Αμπράμοβιτς, του Μισέλ Κάρντενα, του Ντέιβιντ Μπόουι, της Λόρι Άντερσον και άλλων, εικαστικών, ανθρώπων του θεάτρου, μουσικών, performance artists. Δεν θα επικεντρωθώ, όμως, σε αυτή την πτυχή, άλλοι είναι αρμοδιότεροι εμού.

[…]

Η Μαργαρίτα Μπονάτσου είναι μεταφράστρια.

 

Tags  

Δείτε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

IΔPYTHΣ Σταμάτης Χρυσολούρης

EKΔOTEΣ Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου

ΣYNTAKTIKH EΠITPOΠH Έφη Αβδελά, Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Νικόλας Βαγδούτης, Θανάσης Βαλαβανίδης, Οντέτ Βαρών Βασάρ, Λίνα Βεντούρα, Κώστας Βλασόπουλος, Κώστας Γαβρόγλου, Γιώργος Γιαννακόπουλος, Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Έλλη Δρούλια, Χάρης Εξερτζόγλου, Ελευθερία Ζέη, Όλγα Θεμελή, Βίκυ Ιακώβου, Γιώργος Ιωαννίδης, Γιώργος Καραβοκύρης, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Λούση Κιουσοπούλου, Ηλίας Κούβελας, Μάκης Κουζέλης, Νίκος Κουραχάνης, Δημήτρης Κυρτάτας, Σαράντης Λώλος, Γιώργος Μαλάμης, Αχιλλέας Μητσός, Αλεξάνδρα Μπακαλάκη, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Λάμπρος Μπαλτσιώτης, Ρίκα Μπενβενίστε, Βαγγέλης Μπιτσώρης, Στρατής Μπουρνάζος, Ανδρέας Πανταζόπουλος, Κατερίνα Ροζάκου, Άκης Παπαταξιάρχης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Ειρήνη Σκαλιώρα, Αθηνά Σκουλαρίκη, Γιάννης Σταυρακάκης, Κώστας Τσιαμπάος, Σάββας Τσιλένης, Δημήτρης Χριστόπουλος, Κώστας Χριστόπουλος, Θωμάς Ψήμμας.

ΓPAMMATEIA ΣYNTAΞHΣ Γρηγόρης Ανανιάδης, Βίκυ Ιακώβου, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Γιώργος Μαλάμης, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Σάββας Τσιλένης

KAΛΛITEXNIKH EΠIMEΛEIA Βουβούλα Σκούρα

ΔIEYΘYNTHΣ EKΔOΣHΣ Γιώργος Γουλάκος

ΔIOPΘΩΣH KEIMENΩN Αναστασία Λαμπροπούλου

HΛEKTPONIKH ΣEΛIΔOΠOIHΣH-ΦIΛMΣ Eκδόσεις νήσος, Σαρρή 14, 105 53 Αθήνα, τηλ.: 210.3250058

EKTYΠΩΣH Kωστόπουλος Γιώργος, Aκομινάτου 67-69, τηλ.: 210.8813.241

BIBΛIOΔEΣIA Βασ. & Ζαχ. Μπετσώρη O.Ε., Στ. Γονατά 13A, τηλ.: 210.5743.783

ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Εισάγετε το email σας για να ενημερώνεστε για τα νέα άρθρα