Παναγιώτης Πούλος
τχ. 134-135
Το αφιέρωμα στον Γιώργο Λάππα με τίτλο «Happy Birthday», έκθεση που διοργανώθηκε πρόσφατα στο Μουσείο Μπενάκη (23 Σεπτεμβρίου-20 Νοεμβρίου 2016), μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε ορισμένες νέες όψεις των αναζητήσεων του καλλιτέχνη, απελευθερώνοντας, κατ’ αυτόν τον τρόπο, τη δυνατότητα αναδιάταξης των υποθέσεων εργασίας μας αναφορικά με το στοχαστικό υπόβαθρό τους.
Επιλέγοντας, προσεχτικά, κάποια καινούρια τεκμήρια, αντλημένα τόσο από το εργαστήριό του όσο και από τον σκληρό δίσκο του υπολογιστή του, και συναρμόζοντάς τα με ορισμένα χαρακτηριστικά δείγματα από τις παλαιότερες ενασχολήσεις και δημιουργίες του, οι επιμελητές της έκθεσης κατόρθωσαν, αφενός να ιχνογραφήσουν μια κάτοψη ή κάποιας λογής μακέτα των θεμελιωδών διαστάσεων που προσδιορίζουν την καλλιτεχνική εργασία του Γιώργου Λάππα, αφετέρου, να μας προτείνουν μια –προσωρινή έστω– θεώρηση της δυναμικής της, θέτοντας επί τάπητος το ζήτημα της «ποιητικής συνοχής» που τη διέπει, και που συνιστά τον γνώμονα για τις δημόσιες παρεμβάσεις του στον χώρο της γλυπτικής εδώ και τριάντα πέντε χρόνια.
Διαπιστώνοντας την ανάγκη για μια πιο συστηματική προσέγγιση του συνόλου αυτών των παρεμβάσεων, θα επικεντρώσω την προσοχή μου στη διατύπωση ορισμένων σκέψεων, αναφορικά με την ποιητική συνοχή στη γλυπτική παρέμβαση του Γιώργου Λάππα, αφήνοντας κατά μέρος, για μιαν άλλη ευκαιρία, την αναλυτική εξέταση της –εξαιρετικά σπάνιας και εξίσου γόνιμης, κατά την άποψή μου– τροχιάς που διαγράφει το έργο του.
Κύριο μέλημά μου εδώ είναι να γίνει φανερό ότι στην εργασία του Γιώργου Λάππα η βαθμιαία πραγμάτωση των ποικίλων έργων τέχνης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την απόπειρα διατύπωσης μιας ποιητικής, οπότε θα αποπειραθώ να αναδείξω, στη συνέχεια, ορισμένες όψεις της. Και οι σκέψεις αυτές ενδέχεται να μας παράσχουν κάποια στοιχεία που συμβάλλουν στον ακριβέστερο προσδιορισμό της γλυπτικής ως τέχνης, όπως και στον καθορισμό μερικών τρόπων, βάσει των οποίων συσχετίζονται οι καλλιτεχνικές και οι στοχαστικές διεργασίες.
[…]
Ο Παναγιώτης Πούλος διδάσκει φιλοσοφία και αισθητική στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ.