Τουρκία, ΑΚΡ και κουρδικό: πώς φτάσαμε ως εδώ;

Έφη Κάννερ

τχ. 132-133, σ. 84-87

 

Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, η πολιτική της ακραίας καταστολής που εφαρμόζει το τουρκικό κράτος στις κουρδικές νοτιοανατολικές περιοχές της χώρας το τελευταίο διάστημα συνεχίζεται αμετάβλητη. Ταυτόχρονα η Τουρκία, αλλά και η διεθνής κοινότητα παραμένουν συγκλονισμένες από την αποπομπή του Αχμέτ Νταβούτογλου που, εκτός των άλλων, οφείλεται στη διαφωνία του με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν σε μια σειρά ζητημάτων, μεταξύ των οποίων και το κουρδικό. Η πολιτική στο κουρδικό ζήτημα που επίσης έχει εκφραστεί με μέτρα, όπως η σύλληψη των πανεπιστημιακών που αντιτάχθηκαν δημόσια στη στρατιωτική αντιμετώπισή του ή η μεθόδευση της άρσης της ασυλίας των βουλευτών του Κόμματος της Δημοκρατίας των Λαών (ΗDP), γίνεται συχνά αντιληπτή ως ένα συνεχές, σε σχέση με εκείνη που παραδοσιακά ακολούθησε η Τουρκία απέναντι στους κουρδικούς πληθυσμούς της.

Η αντιμετώπιση που το τουρκικό κράτος τους επιφύλαξε ήδη από την πρώτη περίοδο της ύπαρξής του είναι λίγο ως πολύ γνωστή: από την αιματηρή κατάπνιξη των εξεγέρσεων του Μεσοπολέμου μέχρι την άρνηση ύπαρξης διακριτής κουρδικής ταυτότητας και την πολιτική του «ολοκληρωτικού πολέμου» της δεκαετίας του 1990. Από το 1999 και μετά όμως, η προοπτική της ένταξης της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η σύλληψη του Αμπντουλάχ Οτζαλάν αλλάζουν τα δεδομένα.

Στη συνέχεια, κατεξοχήν φορέας της ευρωπαϊκής προοπτικής της χώρας υπήρξε το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ, το νυν κυβερνών κόμμα) που προσέβλεπε στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως φορέα προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων –συμπεριλαμβανομένης και της θρησκευτικής ελευθερίας– απέναντι στην καταπίεση που ασκούσε το κεμαλικό στρατιωτικό-γραφειοκρατικό κατεστημένο. Το ΑΚΡ προέβαλλε τον εαυτό του ως τη φωνή των μη προνομιούχων: των αποκλεισμένων θρησκευόμενων πληθυσμών της υπαίθρου και όλων των καταπιεσμένων από το τουρκικό κράτος –μη μουσουλμανικών μειονοτήτων, Κούρδων, αριστερών κλπ.–, οι οποίοι το στήριξαν εκλογικά το 2002, αλλά και μετέπειτα, επιθυμώντας η Τουρκία να γυρίσει σελίδα. Επιπλέον, το ΑΚΡ ως κόμμα με ισλαμιστικές ρίζες προέταξε μια ισλαμική ταυτότητα και αδελφότητα, στα πλαίσια της οποίας δεν υπήρχε περιθώριο για εθνοτικές αντιπαραθέσεις.

 

Η Έφη Κάννερ διδάσκει τουρκική ιστορία στο Τμήμα Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Tags  

Δείτε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

IΔPYTHΣ Σταμάτης Χρυσολούρης

EKΔOTEΣ Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου

ΣYNTAKTIKH EΠITPOΠH Έφη Αβδελά, Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Νικόλας Βαγδούτης, Θανάσης Βαλαβανίδης, Οντέτ Βαρών Βασάρ, Λίνα Βεντούρα, Κώστας Βλασόπουλος, Κώστας Γαβρόγλου, Γιώργος Γιαννακόπουλος, Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Έλλη Δρούλια, Χάρης Εξερτζόγλου, Ελευθερία Ζέη, Όλγα Θεμελή, Βίκυ Ιακώβου, Γιώργος Ιωαννίδης, Γιώργος Καραβοκύρης, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Λούση Κιουσοπούλου, Ηλίας Κούβελας, Μάκης Κουζέλης, Νίκος Κουραχάνης, Δημήτρης Κυρτάτας, Σαράντης Λώλος, Γιώργος Μαλάμης, Αχιλλέας Μητσός, Αλεξάνδρα Μπακαλάκη, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Λάμπρος Μπαλτσιώτης, Ρίκα Μπενβενίστε, Βαγγέλης Μπιτσώρης, Στρατής Μπουρνάζος, Ανδρέας Πανταζόπουλος, Κατερίνα Ροζάκου, Άκης Παπαταξιάρχης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Ειρήνη Σκαλιώρα, Αθηνά Σκουλαρίκη, Γιάννης Σταυρακάκης, Κώστας Τσιαμπάος, Σάββας Τσιλένης, Δημήτρης Χριστόπουλος, Κώστας Χριστόπουλος, Θωμάς Ψήμμας.

ΓPAMMATEIA ΣYNTAΞHΣ Γρηγόρης Ανανιάδης, Βίκυ Ιακώβου, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Γιώργος Μαλάμης, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Σάββας Τσιλένης

KAΛΛITEXNIKH EΠIMEΛEIA Βουβούλα Σκούρα

ΔIEYΘYNTHΣ EKΔOΣHΣ Γιώργος Γουλάκος

ΔIOPΘΩΣH KEIMENΩN Αναστασία Λαμπροπούλου

HΛEKTPONIKH ΣEΛIΔOΠOIHΣH-ΦIΛMΣ Eκδόσεις νήσος, Σαρρή 14, 105 53 Αθήνα, τηλ.: 210.3250058

EKTYΠΩΣH Kωστόπουλος Γιώργος, Aκομινάτου 67-69, τηλ.: 210.8813.241

BIBΛIOΔEΣIA Βασ. & Ζαχ. Μπετσώρη O.Ε., Στ. Γονατά 13A, τηλ.: 210.5743.783

ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Εισάγετε το email σας για να ενημερώνεστε για τα νέα άρθρα