Συνέντευξη στην Ευγενία Γραμματικοπούλου
τχ. 121, σ. 77-80
Ευγενία Γραμματικοπούλου: Εάν δεν απατώμαι, η πολιτισμική και κατόπιν η λογοτεχνική εικονολογία συστηματοποιήθηκαν –ως διακριτοί κλάδοι της συγκριτικής γραμματολογίας– κατά τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Θα λέγατε ότι οι κλάδοι αυτοί ήρθαν να καλύψουν κάποιο ορατό επιστημονικό κενό είτε ότι προέκυψαν ή/και ενισχύθηκαν περισσότερο από έναν δημόσιο διάλογο σχετικά με ζητήματα ταυτότητας, ετερότητας κ.ο.κ. εκείνης της εποχής;
Ζαν-Μαρκ Μουρά: Οι σπουδές γύρω από την εικόνα είναι σύμφυτες με την εδραίωση της συγκριτικής γραμματολογίας ως ακαδημαϊκό μάθημα στα τέλη του 19ου αιώνα, αλλά αναπτύχθηκαν και στη συνέχεια θεωρητικοποιήθηκαν μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο· ένα παράδειγμα κλασικής μελέτης είναι το έργο του Jean-Marie Carré, τέως καθηγητή στη Σορβόννη, με τίτλο L’image de l’Allemagne dans la littérature française [Η εικόνα της Γερμανίας στη γαλλική λογοτεχνία] που δημοσιεύτηκε το 1947. Τότε προέκυψε η ανάγκη να θεωρητικοποιηθεί μια μόνιμη αναλυτική προσέγγιση των συγκριτολόγων, οι οποίοι όμως μέχρι τότε ανταποκρίνονταν σε μάλλον εμπειρικές προσεγγίσεις. Στη δεκαετία του ’70, αρχικά χάρη στον Hugo Dyserinck και στη συνέχεια χάρη στον Daniel-Henri Pageaux, η μελέτη αυτή θεωρητικοποιήθηκε εντατικότερα, προκειμένου να καταστήσει καθοριστικότερη τη συμβολή της στον τομέα των συγκριτολογικών σπουδών.
Ο Jean–Marc Moura είναι καθηγητής συγκριτικής γραμματολογίας και γαλλόφωνης λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Paris Ouest–Nanterre La Défense.
Η Ευγενία Γραμματικοπούλου είναι λέκτορας στο Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ ([email protected]).