ΔΙΑΛΕΓΕΣΘΑΙ, ΘΕΛΕΙΝ, ΠΡΑΤΤΕΙΝ: ΣΥΓΚΑΛΥΨΗ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ

Θάνος Λίποβατς

τχ. 149

 

Ι.

  1. H. Αrendt έχει ως στόχο στο βιβλίο Περί του κακού τη βαθύτερη κατανόηση της έννοιας του κακού (με την τριπλή σημασία: malum physicum, malum morale, malum metaphysicum), πάντα σε σχέση με τη μορφή που πήρε το κακό στο πλαίσιο των ολοκληρωτισμών και των πολιτικών μεσσιανισμών του 20ού αιώνα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη Shoah, το έγκλημα κατά της ανθρωπότητας και του ιουδαϊκού λαού.1 Στο πλαίσιο αυτό, η Αrendt έψαξε να βρει στον Σωκράτη και στον Κant, καθώς και στον Ιησού και στον Παύλο, μία απάντηση: καθ’ οδόν εντόπισε τη σημασία της διαφοράς ανάμεσα στο σκέπτεσθαι και το θέλειν, ανάμεσα στο γιγνώσκειν και το πράττειν. Στο παρακάτω κείμενο επιχειρείται μία ανάλυση του κειμένου της Arendt για τον Σωκράτη και τον Παύλο, με στόχο την ανάδειξη των διαφορών ανάμεσά τους.

Η Arendt αναφέρει ότι ο Σωκράτης πίστευε ότι, αν ένας άνθρωπος αντιμετωπίσει επαρκώς συνετούς λόγους, δεν μπορεί να μην πράξει/δράσει σύμφωνα με αυτούς.2 Αυτή η στάση συνόδεψε την πρόθεση να αποφύγει το κακό, να το εξαφανίσει πίσω από επιχειρήματα. Αυτή η ιδέα παρέμεινε ισχυρή μέχρι τον Κant. Κυρίαρχη ιδέα ήταν στον Σωκράτη ότι γύρευε να αμυνθεί μέσα του ενάντια στην αντίφαση με τον εαυτό του. Για να το επιτύχει, χρησιμοποίησε τη μέθοδο της κριτικής ανάλυσης των λέξεων:3 το διφορούμενο και η ασάφεια στην καθημερινή χρήση των λέξεων όπως «ευτυχία/ευδαιμονία», «μόρφωση/παιδεία», το «δίκαιον», κτλ., καθώς και οι ηθικές και πολιτικές συνέπειες αυτής της χρήσης/κατάχρησης όφειλαν να αποκαλυφθούν δημόσια. Διαπίστωσε δε ότι η γνώμη μας για τα ηθικά ερωτήματα συνεχώς αλλάζει,4 ότι η δημαγωγική και σοφιστική ρητορεία και φλυαρία σαγηνεύουν και «πείθουν» τους ανθρώπους να πιστέψουν ότι συμφέροντα και προθέσεις για εξουσία, ισχύ και κυριαρχία είναι ταυτόσημα με το «Δίκαιον».5 Αλλά το «Δίκαιον» δεν βασίζεται ούτε στους νόμους της φύσης, ούτε σε αυθαίρετους/συμβατικούς, παραδοσιακούς ή μη κανόνες και νόρμες. Πίστευε όμως στη θεραπευτική δράση του ορθού Λόγου (Discours de la Raison).

[…]

 

O Θάνος Λίποβατς είναι ομότιμος καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1 H. Arendt, Über das Böse, Piper, Mόναχο 2008., σ. 96.

2 Αυτ., σ. 41-2.

3 Αυτ., σ. 50.

4 Αυτ., σ. 62. Πλάτων, Γοργίας, 523 a 527e. 

5 Αυτ., σ. 63. Πλάτων, Νόμοι, 889e – 890a.

Δείτε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

IΔPYTHΣ Σταμάτης Χρυσολούρης

EKΔOTEΣ Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου

ΣYNTAKTIKH EΠITPOΠH Έφη Αβδελά, Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Νικόλας Βαγδούτης, Θανάσης Βαλαβανίδης, Οντέτ Βαρών Βασάρ, Λίνα Βεντούρα, Κώστας Βλασόπουλος, Κώστας Γαβρόγλου, Γιώργος Γιαννακόπουλος, Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Έλλη Δρούλια, Χάρης Εξερτζόγλου, Ελευθερία Ζέη, Όλγα Θεμελή, Βίκυ Ιακώβου, Γιώργος Ιωαννίδης, Γιώργος Καραβοκύρης, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Λούση Κιουσοπούλου, Ηλίας Κούβελας, Μάκης Κουζέλης, Νίκος Κουραχάνης, Δημήτρης Κυρτάτας, Σαράντης Λώλος, Γιώργος Μαλάμης, Αχιλλέας Μητσός, Αλεξάνδρα Μπακαλάκη, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Λάμπρος Μπαλτσιώτης, Ρίκα Μπενβενίστε, Βαγγέλης Μπιτσώρης, Στρατής Μπουρνάζος, Ανδρέας Πανταζόπουλος, Κατερίνα Ροζάκου, Άκης Παπαταξιάρχης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Ειρήνη Σκαλιώρα, Αθηνά Σκουλαρίκη, Γιάννης Σταυρακάκης, Κώστας Τσιαμπάος, Σάββας Τσιλένης, Δημήτρης Χριστόπουλος, Κώστας Χριστόπουλος, Θωμάς Ψήμμας.

ΓPAMMATEIA ΣYNTAΞHΣ Γρηγόρης Ανανιάδης, Βίκυ Ιακώβου, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Γιώργος Μαλάμης, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Σάββας Τσιλένης

KAΛΛITEXNIKH EΠIMEΛEIA Βουβούλα Σκούρα

ΔIEYΘYNTHΣ EKΔOΣHΣ Γιώργος Γουλάκος

ΔIOPΘΩΣH KEIMENΩN Αναστασία Λαμπροπούλου

HΛEKTPONIKH ΣEΛIΔOΠOIHΣH-ΦIΛMΣ Eκδόσεις νήσος, Σαρρή 14, 105 53 Αθήνα, τηλ.: 210.3250058

EKTYΠΩΣH Kωστόπουλος Γιώργος, Aκομινάτου 67-69, τηλ.: 210.8813.241

BIBΛIOΔEΣIA Βασ. & Ζαχ. Μπετσώρη O.Ε., Στ. Γονατά 13A, τηλ.: 210.5743.783

ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Εισάγετε το email σας για να ενημερώνεστε για τα νέα άρθρα