Για το βιβλίο: Κώστας Χριστόπουλος, Ο Εθνοκεντρικός Λόγος στη Νεοελληνική Τέχνη. Το έθνος ως εργαλείο ανάλυσης της τέχνης στη μεταπολεμική Ελλάδα, εκδόσεις Ασίνη, Αθήνα 2022, 744 σ.

Έλενα Χαμαλίδη

τχ. 160-161

Προτείνοντας τον εθνοκεντρισμό ως καθοριστική παράμετρο δεξίωσης, κυρίαρχο κριτήριο αποτίμησης, αλλά και σημαντικό πρόταγμα που διαμορφώνει την πορεία της νεοελληνικής τέχνης, το βιβλίο του Κώστα Χριστόπουλου θέτει εκ νέου ένα σοβαρό ζήτημα. Το πόνημά του έρχεται να καλύψει ένα κενό στην υπάρχουσα βιβλιογραφία, καθώς συγκεντρώνει ένα μεγάλο σώμα κειμένων γύρω από την τέχνη, καταγράφει τις αντιπαραθέσεις και αναδεικνύει έννοιες και κριτήρια. Το εγχείρημά του, ωστόσο, καθίσταται ιδιαίτερα φιλόδοξο, καθώς καλείται να τιθασεύσει, να ταξινομήσει, να εντάξει ιστορικά και να αξιοποιήσει ένα αχανές για τον ερευνητή πεδίο, όχι μόνο λόγω της χρονικής περιόδου των δύο αιώνων, κατά τη διάρκεια των οποίων συνέβησαν μεγάλες ιστορικές, πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές, αλλά και εξαιτίας της πλούσιας βιβλιογραφίας και των ποικίλων και σύνθετων θεωρητικών ζητημάτων και θεματικών πεδίων που ανοίγονται.

Από τις πρώτες σελίδες, ο συγγραφέας τονίζει ότι ερευνά τη συμβολή των ανθρώπων της τέχνης, διά του λόγου τους, στην επανεξέταση της ιστορίας και στην εξαγωγή «συμπερασμάτων και διδαγμάτων» για τη «συνολική πορεία του ελληνικού έθνους» και για την εξέλιξή του σε κρίσιμες ιστορικές στιγμές και μεταβάσεις, όταν η διανόηση, ο κόσμος των γραμμάτων και της τέχνης και η κοινωνία έχουν το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Πρόκειται για τις ιστορικές καμπές, στις οποίες τα υποκείμενα «εγκαλούνται» με τα λόγια του συγγραφέα να κατασκευάσουν και να επινοήσουν εκ νέου το «ελληνικό» (σ. 13) ως έναν από τους «κραταιούς πυλώνες» που θα στηρίξουν κάθε φορά «ένα νέο εθνικό και κρατικό οικοδόμημα», μια «νέα αρχή» (σ. 9, 10, 12-13). Ο λόγος για την τέχνη και τον πολιτισμό έχει τον κύριο ρόλο, καθώς, όπως εύστοχα επισημαίνει ο Χριστόπουλος, αποτελεί το κατάλληλο εργαλείο για να φωτιστεί η εννοιολόγηση ιδεολογημάτων όπως η «εθνική συνέχεια», η «ιδιαιτερότητα» του «ελληνικού χαρακτήρα» και η «ελληνικότητα», η «ρωμιοσύνη», το «αληθινό», η «αυθεντικότητα», η «ουσία», εν τέλει, του ελληνικού.

[…]

Η Έλενα Χαμαλίδη είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

 

Δείτε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

IΔPYTHΣ Σταμάτης Χρυσολούρης

EKΔOTEΣ Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου

ΣYNTAKTIKH EΠITPOΠH Έφη Αβδελά, Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Νικόλας Βαγδούτης, Θανάσης Βαλαβανίδης, Οντέτ Βαρών Βασάρ, Λίνα Βεντούρα, Κώστας Βλασόπουλος, Κώστας Γαβρόγλου, Γιώργος Γιαννακόπουλος, Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Έλλη Δρούλια, Χάρης Εξερτζόγλου, Ελευθερία Ζέη, Όλγα Θεμελή, Βίκυ Ιακώβου, Γιώργος Ιωαννίδης, Γιώργος Καραβοκύρης, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Λούση Κιουσοπούλου, Ηλίας Κούβελας, Μάκης Κουζέλης, Νίκος Κουραχάνης, Δημήτρης Κυρτάτας, Σαράντης Λώλος, Γιώργος Μαλάμης, Αχιλλέας Μητσός, Αλεξάνδρα Μπακαλάκη, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Λάμπρος Μπαλτσιώτης, Ρίκα Μπενβενίστε, Βαγγέλης Μπιτσώρης, Στρατής Μπουρνάζος, Ανδρέας Πανταζόπουλος, Κατερίνα Ροζάκου, Άκης Παπαταξιάρχης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Ειρήνη Σκαλιώρα, Αθηνά Σκουλαρίκη, Γιάννης Σταυρακάκης, Κώστας Τσιαμπάος, Σάββας Τσιλένης, Δημήτρης Χριστόπουλος, Κώστας Χριστόπουλος, Θωμάς Ψήμμας.

ΓPAMMATEIA ΣYNTAΞHΣ Γρηγόρης Ανανιάδης, Βίκυ Ιακώβου, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Γιώργος Μαλάμης, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Σάββας Τσιλένης

KAΛΛITEXNIKH EΠIMEΛEIA Βουβούλα Σκούρα

ΔIEYΘYNTHΣ EKΔOΣHΣ Γιώργος Γουλάκος

ΔIOPΘΩΣH KEIMENΩN Αναστασία Λαμπροπούλου

HΛEKTPONIKH ΣEΛIΔOΠOIHΣH-ΦIΛMΣ Eκδόσεις νήσος, Σαρρή 14, 105 53 Αθήνα, τηλ.: 210.3250058

EKTYΠΩΣH Kωστόπουλος Γιώργος, Aκομινάτου 67-69, τηλ.: 210.8813.241

BIBΛIOΔEΣIA Βασ. & Ζαχ. Μπετσώρη O.Ε., Στ. Γονατά 13A, τηλ.: 210.5743.783

ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Εισάγετε το email σας για να ενημερώνεστε για τα νέα άρθρα