Τχ. 158-159
Προκόπιος Ορφανός
1. Εισαγωγή
Τα κινήματα της ιστορικής πρωτοπορίας έχουν ιδιαίτερη σχέση με το μοντέρνο και το σύγχρονο. Τα στοιχεία καινοτομίας της καλλιτεχνικής παραγωγής, η στροφή προς τη διαδικασία έναντι του αποτελέσματος, η λειτουργία σε ομάδα, η μαχητικότητα, η σύνδεση με κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα συνθέτουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον παζλ. Το ενδιαφέρον εντείνεται αν εμπλέξουμε την οπτική των κοινωνικών επιστημών.
Σημαντική διάσταση στην έρευνα που επιτελείται στους κόλπους της κοινωνιολογίας της τέχνης, είναι η διερεύνηση της καλλιτεχνικής παραγωγής. Πρόκειται για μια μελέτη της συλλογικής κατάστασης των παραγωγών που εκκινεί από την κοινωνική ιστορία της τέχνης και συνεχίζεται με την κοινωνιολογία της εργασίας και των εφαρμογών της στην τέχνη.
Έχουν αναπτυχθεί πολλές προσεγγίσεις για την κοινωνιολογική μελέτη της παραγωγής της τέχνης. Αξιοσημείωτες οπτικές είναι αυτές του Pierre Bourdieu, του Howard Becker και του Nobert Elias. Η τελευταία θεώρηση μπορεί να συνδυαστεί με την προσέγγιση της Nathalie Heinich, διαμορφώνοντας μια κοινωνιολογία της ταυτότητας.
[…]
Ο Προκόπιος Ορφανός είναι διδάκτωρ Κοινωνιολογίας και διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου