Ο ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΓΑΘΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΤΗΣ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ ΣΤΑ ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ

 

Για το βιβλίο:

Παύλος Κόντος, Τα δύο ευ της ευτυχίας: Εισαγωγή στα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Αθήνα 2018, 316 σ.

Ελένη Περδικούρη

τχ. 149

Ας μου επιτραπεί μια προσωπική παρατήρηση, εν είδει εισαγωγής. Παρ’ όλη την ενασχόλησή μου με την αρχαία φιλοσοφία, δεν είχα ποτέ κανέναν ενθουσιασμό με τα Ηθικά Νικομάχεια, τα έβρισκα μάλλον περιγραφικά και χωρίς επαρκή κανονιστικότητα. Η ανάγνωση του βιβλίου του Κόντου με έπεισε ότι έκανα λάθος, διότι ένα από τα σημαντικά πράγματα που κάνει αυτό το βιβλίο είναι ότι ξεδιπλώνει, συστηματικά και με πάθος, την κανονιστικότητα που πάνω της, κατά τον συγγραφέα, είναι χτισμένα τα Ηθικά Νικομάχεια.

Ο τίτλος «Τα δύο ευ της ευτυχίας» αναφέρεται στα δύο είδη ευδαιμονίας, ή μάλλον στις δύο βαθμίδες ευδαιμονίας, που αναγγέλλονται στην αρχή και επεξηγούνται στο τέλος του βιβλίου, αφού αυτές οι δύο στιγμές έχουν μεσολαβηθεί από το ξετύλιγμα της αρετολογίας των Ηθικών Νικομαχείων. Θα τις συζητήσω στη συνέχεια, αφού πρώτα αναφέρω μερικά πράγματα για τη μέθοδο που ακολουθεί εδώ ο Κόντος. Ο υπότιτλος του βιβλίου επισημαίνει ότι πρόκειται για εισαγωγή. Όταν διαβάζουμε ότι κάτι είναι εισαγωγικό, βιβλίο ή μάθημα, καταλαβαίνουμε ότι είναι, ή οφείλει να είναι, απλό. Διότι απευθύνεται σε ανθρώπους που δεν γνωρίζουν, και αυτό το εισαγωγικό πρέπει να τους επιτρέψει να προσεγγίσουν, σταδιακά και με ασφάλεια, δηλαδή χωρίς να προσανατολιστούν σε λάθος κατεύθυνση, το συγκεκριμένο αντικείμενο. Το ότι μια εισαγωγή οφείλει να είναι απλή για τον αναγνώστη ή τον ακροατή δεν σημαίνει, ταυτόχρονα, ότι είναι κάτι απλό και εύκολο για τον συγγραφέα ή τον δάσκαλο. Εδώ ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Όταν πρωτοκάνουμε πανεπιστημιακή εργασία με επιστημονικές αξιώσεις, μαθαίνουμε ότι η εισαγωγή γράφεται, πάντοτε και υποχρεωτικά, στο τέλος, μετά τη συγγραφή της εργασίας. Διότι πρέπει να έχουμε την εποπτεία όλου μας του υλικού, να έχουμε καταλήξει στο πώς θα το επεξεργαστούμε, ποιες ερμηνείες θα υποστηρίξουμε ή θα εισαγάγουμε και γιατί, ώστε να μπορέσουμε να φτιάξουμε το τελικό σχεδιάγραμμα της εργασίας μας στο οποίο, στην πραγματικότητα, συνίσταται η εισαγωγή. Για να το πω αλλιώς, μια εισαγωγή δεν είναι η αρχή μιας εργασίας, αλλά το τέλος της.

[…]

Η Ελένη Περδικούρη είναι επίκουρη καθηγήτρια Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών.

 

Δείτε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

IΔPYTHΣ Σταμάτης Χρυσολούρης

EKΔOTEΣ Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου

ΣYNTAKTIKH EΠITPOΠH Έφη Αβδελά, Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Νικόλας Βαγδούτης, Θανάσης Βαλαβανίδης, Οντέτ Βαρών Βασάρ, Λίνα Βεντούρα, Κώστας Βλασόπουλος, Κώστας Γαβρόγλου, Γιώργος Γιαννακόπουλος, Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Έλλη Δρούλια, Χάρης Εξερτζόγλου, Ελευθερία Ζέη, Όλγα Θεμελή, Βίκυ Ιακώβου, Γιώργος Ιωαννίδης, Γιώργος Καραβοκύρης, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Λούση Κιουσοπούλου, Ηλίας Κούβελας, Μάκης Κουζέλης, Νίκος Κουραχάνης, Δημήτρης Κυρτάτας, Σαράντης Λώλος, Γιώργος Μαλάμης, Αχιλλέας Μητσός, Αλεξάνδρα Μπακαλάκη, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Λάμπρος Μπαλτσιώτης, Ρίκα Μπενβενίστε, Βαγγέλης Μπιτσώρης, Στρατής Μπουρνάζος, Ανδρέας Πανταζόπουλος, Κατερίνα Ροζάκου, Άκης Παπαταξιάρχης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Ειρήνη Σκαλιώρα, Αθηνά Σκουλαρίκη, Γιάννης Σταυρακάκης, Κώστας Τσιαμπάος, Σάββας Τσιλένης, Δημήτρης Χριστόπουλος, Κώστας Χριστόπουλος, Θωμάς Ψήμμας.

ΓPAMMATEIA ΣYNTAΞHΣ Γρηγόρης Ανανιάδης, Βίκυ Ιακώβου, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Γιώργος Μαλάμης, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Σάββας Τσιλένης

KAΛΛITEXNIKH EΠIMEΛEIA Βουβούλα Σκούρα

ΔIEYΘYNTHΣ EKΔOΣHΣ Γιώργος Γουλάκος

ΔIOPΘΩΣH KEIMENΩN Αναστασία Λαμπροπούλου

HΛEKTPONIKH ΣEΛIΔOΠOIHΣH-ΦIΛMΣ Eκδόσεις νήσος, Σαρρή 14, 105 53 Αθήνα, τηλ.: 210.3250058

EKTYΠΩΣH Kωστόπουλος Γιώργος, Aκομινάτου 67-69, τηλ.: 210.8813.241

BIBΛIOΔEΣIA Βασ. & Ζαχ. Μπετσώρη O.Ε., Στ. Γονατά 13A, τηλ.: 210.5743.783

ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Εισάγετε το email σας για να ενημερώνεστε για τα νέα άρθρα