ΜΙΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΠΟΥ ΣΥΝΑΙΝΟΥΝ ΣΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΗΝ Α(ΣΤΥ)ΝΟΜΙΑ
Αλεξάνδρα Ανδρούσου
τχ. 150-152
Δεκέμβριος του 2020. Ο κορονοϊός παραμένει πρώτη είδηση στα μέσα μαζικής επικοινωνίας, διατρέχει όλες τις διαστάσεις της κοινωνικής και πολιτικής ζωής της χώρας, ο φόβος κυριαρχεί και ο εγκλεισμός δοκιμάζει τις αντοχές. Στα ΑΕΙ για δεύτερο εξάμηνο η διδασκαλία γίνεται εξ αποστάσεως και τα αμφιθέατρα παραμένουν κλειστά, σιωπηλά και κενά νοήματος για όλους και όλες μας.
Μέσα σε αυτήν τη δυστοπική συνθήκη, κατατίθενται για διαβούλευση από την κυβέρνηση της ΝΔ οι διατάξεις του νομοσχεδίου που ευφημιστικά τιτλοφορείται «Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις». Το νομοσχέδιο, σχετικά με τη σύσταση και τη δράση ειδικής Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (ΟΠΠΙ) και άλλα συναφή θέματα, εγείρει μία σειρά από νομικά και πολιτικά ζητήματα, τα οποία σύντομα εμφανίζονται στις σελίδες των εφημερίδων και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Παράλληλα με αυτό το νομοσχέδιο, εμφανίζεται και πάλι στο προσκήνιο η γνωστή επωδός των τελευταίων χρόνων: το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι «χώρος ανομίας», οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι/ες και οι πρυτανικές αρχές «φοβούνται» και δεν τολμούν να αντιδράσουν, δεν «στηλιτεύουν όπως πρέπει τις παράνομες πράξεις φοιτητών και φοιτητριών» και δεν επιτελούν το έργο τους, για το οποίο «οι φορολογούμενοι/ες πληρώνουν αδρά».
Ενώ αυτά είναι γνωστά και έχουν ακουστεί με την ίδια ένταση και κάποια χρόνια πριν, αυτήν τη φορά, ο εγκλεισμός και η απομόνωση από τη κοινότητα του πανεπιστημίου και η αδυναμία να συζητήσουν μεταξύ τους ζωντανά όλοι και όλες που δέχονται αυτές τις κατηγορίες (φοιτητές, φοιτήτριες, διοικητικοί, διδάσκουσες και διδάσκοντες) δημιουργούν μια παγωμάρα, μια εκκωφαντική σιωπή και ένα ισχυρό αίσθημα ματαίωσης που συνδέεται με τη δυσκολία να συγκροτηθεί ένας χώρος που να επιτρέπει ανάσες, συζήτηση, επιχειρήματα και τεκμηριωμένη σκέψη.
Αρχές Δεκεμβρίου, μια μικρή ομάδα πανεπιστημιακών χωρίς κομματική ταυτότητα απευθύνει κάλεσμα σε συναδέλφους και συναδέλφισσες από όλη την Ελλάδα για μια συγκροτημένη αντίδραση: συνάδελφοι από τη Θεσσαλονίκη ξεκινούν τη συλλογή υπογραφών διαμαρτυρίας για την παρουσία της αστυνομίας στα πανεπιστήμια. Οι υπογραφές συγκεντρώνονται από όλη την Ελλάδα – πάνω από 1.000.
[…]
Η Αλεξάνδρα Ανδρούσου είναι εκπαιδευτική ψυχολόγος και διδάσκει στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ.