Για το βιβλίο: Mαρίκα Ρόμπου-Λεβίδη, Επιτηρούμενες ζωές: μουσική, χορός και διαμόρφωση της υποκειμενικότητας στη Μακεδονία

εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2016, 344 σ.

Αλεξάνδρα Μπακαλάκη

τχ. 134-135

 

Η μακρόχρονη εθνογραφική έρευνα στην οποία βασίζονται οι Επιτηρούμενες ζωές επικεντρώθηκε στις περιοχές της ανατολικής Μακεδονίας που βρίσκονται ανάμεσα στους ποταμούς Στρυμόνα και Νέστο και κοντά στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Πιο συγκεκριμένα, το εθνογραφικό πεδίο της Μαρίκας Ρόμπου-Λεβίδη αποτελείται από είκοσι πέντε κοινότητες, δέκα από τις οποίες βρίσκονται στον νομό Σερρών και δεκαπέντε στον νομό Δράμας. Το βιβλίο πραγματεύεται τον μετασχηματισμό των τοπικών μουσικοχορευτικών πρακτικών ως συνεκδοχή των ευρύτερων πολιτικών και πολιτισμικών ανακατατάξεων, που συνετέλεσαν στην ανάδυση και την εδραίωση της εθνικής υποκειμενικότητας των κάποτε σλαβόφωνων κατοίκων της περιοχής.

Όπως είναι γνωστό, από την πλευρά της οθωμανικής διοίκησης, oι σημαντικότερες διαφορές ανάμεσα στους επιμέρους πληθυσμούς της αυτοκρατορίας, οι οποίες αποτελούσαν και τη βάση για την ταξινόμηση των πληθυσμών αυτών σε μιλλέτ, ήταν οι θρησκευτικές. Οι διαφορές που σήμερα ονομάζονται εθνοτικές κατέστησαν σημαντικές και πολιτικοποιήθηκαν στο πλαίσιο των ανταγωνιστικών εθνικισμών που αναδύθηκαν πριν από τη διάλυση του οθωμανικού καθεστώτος. Εξ ορισμού η εθνότητα αποτελεί το πρωταρχικό και αυτονόητο κριτήριο για την ένταξη των ανθρώπων στις αμοιβαία αποκλειόμενες κατηγορίες που ονομάζονται έθνη και ορίζονται ως διαχρονικές και πολιτισμικά ομοιογενείς ολότητες, η κάθε μια από τις οποίες είναι κάτοχος και κληρονόμος μιας εδαφικής επικράτειας που περιβάλλεται από σύνορα. Εξ ορισμού, λοιπόν, από τη σκοπιά του εθνικισμού, η παρουσία «αλλοεθνών» στο εσωτερικό των οικείων εθνικών συνόρων συνιστά ανωμαλία που πρέπει να διορθωθεί. Οι μέθοδοι για την προώθηση της πολιτισμικής ομοιογένειας είναι πολλές: οι «παρείσακτοι» μπορούν να εξοντωθούν, να εκδιωχτούν, να αναγκαστούν να φύγουν από μόνοι τους ή να παρατήσουν τις οικείες συνήθειές τους και να ενταχθούν στον εθνικό κορμό. Πριν και μετά από την προσάρτηση της Μακεδονίας, το ελληνικό κράτος συνδύασε τις παραπάνω μεθόδους προκειμένου η επικράτεια αυτή να γίνει αμιγώς ελληνική.

[…]

Η αλεξάνδρα Μπακαλάκη διδάσκει κοινωνική ανθρωπολογία στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Tags  

Δείτε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

IΔPYTHΣ Σταμάτης Χρυσολούρης

EKΔOTEΣ Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου

ΣYNTAKTIKH EΠITPOΠH Έφη Αβδελά, Νίκος Αλιβιζάτος, Γρηγόρης Ανανιάδης, Νικόλας Βαγδούτης, Θανάσης Βαλαβανίδης, Οντέτ Βαρών Βασάρ, Λίνα Βεντούρα, Κώστας Βλασόπουλος, Κώστας Γαβρόγλου, Γιώργος Γιαννακόπουλος, Γιώργος Γιαννουλόπουλος, Έλλη Δρούλια, Χάρης Εξερτζόγλου, Ελευθερία Ζέη, Όλγα Θεμελή, Βίκυ Ιακώβου, Γιώργος Ιωαννίδης, Γιώργος Καραβοκύρης, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Λούση Κιουσοπούλου, Ηλίας Κούβελας, Μάκης Κουζέλης, Νίκος Κουραχάνης, Δημήτρης Κυρτάτας, Σαράντης Λώλος, Γιώργος Μαλάμης, Αχιλλέας Μητσός, Αλεξάνδρα Μπακαλάκη, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Λάμπρος Μπαλτσιώτης, Ρίκα Μπενβενίστε, Βαγγέλης Μπιτσώρης, Στρατής Μπουρνάζος, Ανδρέας Πανταζόπουλος, Κατερίνα Ροζάκου, Άκης Παπαταξιάρχης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Ειρήνη Σκαλιώρα, Αθηνά Σκουλαρίκη, Γιάννης Σταυρακάκης, Κώστας Τσιαμπάος, Σάββας Τσιλένης, Δημήτρης Χριστόπουλος, Κώστας Χριστόπουλος, Θωμάς Ψήμμας.

ΓPAMMATEIA ΣYNTAΞHΣ Γρηγόρης Ανανιάδης, Βίκυ Ιακώβου, Αλέξανδρος Κεσσόπουλος, Γιώργος Μαλάμης, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, Στέφανος Πεσμαζόγλου, Σάββας Τσιλένης

KAΛΛITEXNIKH EΠIMEΛEIA Βουβούλα Σκούρα

ΔIEYΘYNTHΣ EKΔOΣHΣ Γιώργος Γουλάκος

ΔIOPΘΩΣH KEIMENΩN Αναστασία Λαμπροπούλου

HΛEKTPONIKH ΣEΛIΔOΠOIHΣH-ΦIΛMΣ Eκδόσεις νήσος, Σαρρή 14, 105 53 Αθήνα, τηλ.: 210.3250058

EKTYΠΩΣH Kωστόπουλος Γιώργος, Aκομινάτου 67-69, τηλ.: 210.8813.241

BIBΛIOΔEΣIA Βασ. & Ζαχ. Μπετσώρη O.Ε., Στ. Γονατά 13A, τηλ.: 210.5743.783

ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Εισάγετε το email σας για να ενημερώνεστε για τα νέα άρθρα