JUDITH BUTLER
Τχ. 160-161
Τα θέματα που απαιτούν δημόσια συζήτηση, αυτά που πρέπει επειγόντως να συζητηθούν, είναι εκείνα που είναι δύσκολο να συζητηθούν μέσα στα πλαίσια που έχουμε στη διάθεσή μας αυτή τη στιγμή. Θέλουμε να περάσουμε άμεσα στο κρίσιμο θέμα, αλλά προσκρούουμε στα όρια ενός πλαισίου που καθιστά σχεδόν αδύνατο να πούμε ό,τι έχουμε να πούμε. Θέλω να μιλήσω για τη βία, για τη σημερινή βία, την ιστορία της βίας και τις πολλές μορφές της. Αλλά αν κάποιος επιθυμεί να καταγράψει τη βία, πράγμα που σημαίνει να κατανοήσει τον μαζικό βομβαρδισμό και τις δολοφονίες στο Ισραήλ από τη Χαμάς ως μέρος αυτής της ιστορίας, μπορεί να κατηγορηθεί για «σχετικοποίηση» ή «πλαισίωση». Καλούμαστε να καταδικάσουμε ή να επικροτήσουμε, και αυτό είναι λογικό, είναι όμως αυτό το μόνο που απαιτείται από εμάς ηθικά; Καταδικάζω χωρίς καμία επιφύλαξη τη βία της Χαμάς. Ήταν μια τρομακτική και αποκρουστική σφαγή. Αυτή ήταν και εξακολουθεί να είναι η κύρια αντίδρασή μου. Υπάρχουν όμως και άλλες αντιδράσεις.
Σχεδόν αμέσως, οι άνθρωποι θέλουν να μάθουν με ποια «πλευρά» είσαι και σαφώς η μόνη δυνατή απάντηση σε τέτοιες δολοφονίες είναι η απερίφραστη καταδίκη. Αλλά γιατί μερικές φορές πιστεύουμε ότι το να ρωτάμε αν χρησιμοποιούμε τη σωστή γλώσσα ή αν έχουμε καλή κατανόηση της ιστορικής κατάστασης θα εμπόδιζε την ισχυρή ηθική καταδίκη; Είναι στ’ αλήθεια σχετικισμός το να αναρωτιόμαστε τι ακριβώς καταδικάζουμε, ποια πρέπει να είναι η εμβέλεια αυτής της καταδίκης και πώς να περιγράψουμε καλύτερα τον πολιτικό σχηματισμό ή τους σχηματισμούς στους οποίους αντιτιθέμεθα; Θα ήταν περίεργο να αντιταχθούμε σε κάτι χωρίς να το καταλάβουμε ή χωρίς να το περιγράψουμε καλά. Θα ήταν ιδιαίτερα περίεργο να πιστεύουμε ότι η καταδίκη απαιτεί την άρνηση κατανόησης, από φόβο ότι η γνώση μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο μια λειτουργία σχετικοποίησης και να υπονομεύσει την ικανότητά μας να κρίνουμε.
[…]
Μετάφραση: Κατερίνα Ροζάκου
Η Αμερικανoεβραία φιλόσοφος Judith Butler, συγγραφέας των βιβλίων Εκεί που χωρίζουν οι Δρόμοι: ο Ιουδαϊσμός και η κριτική του Σιωνισμού (Columbia University Press, 2012) και Επισφαλής Ζωή: Οι Δυνάμεις του Πένθους και της Βίας (Verso, 2004) είναι μέλος του συμβουλίου της οργάνωσης «Εβραϊκή φωνή για την Ειρήνη» (Jewish Voice for Peace) και έχει επανειλημμένως πάρει θέση κατά των αποικιοκρατικών πολιτικών του Ισραήλ.
Comment
Ευχαριστώ για την ενημέρωση !!! Τα Θέματα του τεύχους είναι πραγματικά Σύγχρονα.